Våre fem beste råd til kommunikasjonsdirektøren.
Lederen av kommunikasjonsfunksjonen i en virksomhet kan ofte føle seg ganske alene i pressede situasjoner. Dette vet Atle og Kristine godt, for de har begge vært der, i tidligere jobber. 
Nå har de skrevet i KOM24 om den krevende, men givende, kommunikasjonsdirektørrollen.
Med sin bakgrunn som ledere av store kommunikasjonsenheter vet de hvor skoen trykker. Og nå med rykende ferske coaching-skills, kan de være gode samtalepartnere og rådgivere for kommunikasjonsledere der ute. Det er bare å ringe dem – de er ganske hyggelige folk! 😉
- Her er Kristine og Atles fem beste råd for å synliggjøre verdien av kommunikasjonsdirektørrollen internt: 
- Vær skikkelig god på analyse, målgruppeinnsikt og dokumentasjon. Unngå synsing. Gjør grundig forarbeid, definer et tydelig mål og sett situasjonen og problemstillingen inn i en samfunnskontekst. 
- Synliggjør effektene av eget arbeid. Verktøyene finnes, vi må ta de i bruk. Vis fram grafer og tabeller – det funker. 
- Lag gode forretningsplaner og langsiktige strategier – bli en del av rapporteringsregimet. 
- Lær deg forretningen, og engasjer deg i andres fagfelt. Delta aktivt i diskusjonene rundt bordet der du møter ledere for andre funksjoner. 
- Frigjør deg fra vegg-til vegg møtene, og hold deg oppdatert på hva som skjer utenfor virksomheten. Din jobb er å bringe omverdenen inn i beslutningsrommet. 
