Tro det eller ei, men Horten begynner å bli en internasjonal tech-hotspot. Og for å tiltrekke seg de aller beste hodene må man søke både høyt, lavt og bredt. I jakten på intelligent liv, bestemte Horten seg for å sende ut en stillingsannonse i verdensrommet. For finnes det intelligent liv der ute, vil Horten ha det. Vi Sannum & Bergestuen var strategiske rådgivere innen PR og digital kommunikasjon/Sosiale medier på dette prosjektet.
For å sende ut stillingsannonsen i verdensommet ble den oversatt til en binærkode. Oppskytingen skjedde under Horten Techfestival. Og ved hjelp av KSAT, som både har NASA og SpaceX på kundelisten, ble den sendt ut i verdensrommet i lysets hastighet. Prosjektet skapte stort engasjement og ble godt dekket i lokale og nasjonale medier, digitalt og på TV. I etterkant av oppskytingen skapte vi så mye buzz vi kunne på sosiale medier her nede på jorden. Vi hoppet på aktuelle nyhetssaker om verdensrommet og ga oppdateringer på hvor i verdensrommet stillingsannonsen befant seg. Det kunne jo tenkes at fenomenet var et svar fra en jobbsøker der ute!
Det ble laget en kampanjeside som samlet alle stillingsannonsene fra Hortens tech-selskaper på et sted samt informasjon om livet i Horten slik at ethvert intelligent liv kunne oppdage og utforske mer av mulighetene Horten har å by på. I tillegg ble det kjørt annonser på sosiale medier i 27 land. Til og med nærings- og fiskeriministeren Jan Christian Vestre engasjerte seg i prosjektet.
Men det stoppet ikke med oppskytingen og kampanjesiden. Horten har ikke funnet intelligent liv der ute, ennå, men de holder fortsatt liv i håpet. Det oppdateres stadig om hvor stillingsannonsen befinner seg og det settes opp landingsstasjoner under arrangementer i byen, i tilfelle noen skulle benytte anledningen til å dukke opp. Og så har de heldigvis rekruttert mange flinke mennesker som holder til her på jorda.
Kunde
Horten Kommune / HortenLove
Leveranse
Strategisk rådgivning
PR-strategi
Sosiale medier strategi
Samarbeidspartnere
Alex Luzio
Ludvig Eriksen Juvodden
Utmerkelser
The International Content Marketing Awards (CMA) 2024:
Sølv: Best use of innovative technology
Sølv: Best use of digital PR