119420743_640752823539619_49544639584173

     SANNUM &

 BERGESTUEN

Kommunikasjon og mediekunnskap

 

Lett på foten. Tett på.

Vi er Eva og Svein Tore. Eller Sannum & Bergestuen, om du vil. Sammen har vi 40 års erfaring fra journalistikk, kommunikasjon og reklame. Vi deler interessen for medienes kraft, og lidenskapen for god historiefortelling. 


Vi har løst kriser, utviklet kommunikasjonsstrategier og ledet kreative prosjekter sammen med store og små kunder - og vet hvor viktig det er at alt dette spiller sammen. Nå gir vi kommunikasjonsråd til ledere, virksomheter og organisasjoner. En rådgivning som også baserer seg på kunnskap om mediene, presseetikken og hvordan journalistikk blir til. 


Dessuten er vi nok lettere på foten enn de fleste. Vi skal ikke sysselsette et helt byrå, bare løse oppgaven. Eva pleier å si at hun er selskapets venstre hjernehalvdel, mens Svein Tore representerer den høyre. Så enkelt er det kanskje ikke, men vi kommer fra hver vår kant av kommunikasjonsfaget. Det er vår styrke som rådgiver-team.

MEDIEKUNNSKAP

Når det røyner på, og virksomhetens omdømme er truet, er det mange som tilbyr krisekommunikasjon. Men kommunikasjon i krise blir fort hjelpeløs hvis du ikke baserer den på grunnleggende mediekunnskap. Det høres kanskje ut som et valgfag på ungdomsskolen, men medieforståelsen er svært varierende i både næringslivet og i det offentlige. Vi tilbyr denne kunnskapen før dere eventuelt står i høy sjø. Kall det gjerne en kriseforsikring. 


Kommunikasjonsbransjens mye omtalte medietreninger fokuserer ofte på «avlevering av hovedbudskap», og er for lite opptatt av å svare på spørsmålene som blir stilt. Resultatet blir ofte en serie «papegøye-svar» og «god-dag-mann-økseskaft»-situasjoner, der ledere eller politikere fremstår unnvikende og utydelige, og gjentar seg selv til det kjedsommelige. 


La oss sammen legge lista litt høyere. Det handler om å forstå presseetikk, intervjuteknikk, og å håndtere uønsket oppmerksomhet på en åpen og god måte.

notatblokk siste.jpg
Trollstigen_edited.jpg

STRATEGISK KOMMUNIKASJON

Enten du driver et stort energiselskap, en interesseorganisasjon eller en nisjebutikk på hjørnet, er det en verdifull investering å lage en plan for kommunikasjonen.


God kommunikasjon kommer ikke av seg selv. En målrettet plan – eller en kommunikasjonsstrategi, om du vil – hjelper deg å nå frem med budskapet du ønsker, både internt og ut til omverden. 


Planen sørger for at du ikke setter i gang med masse ulike tiltak for å skape oppmerksomhet, som du i neste omgang ikke vet hvordan du skal følge opp. Men en plan har først verdi når den settes ut i live. Derfor er vi med hele veien.

OPERATIV KOMMUNIKASJON

I din virksomhet kommuniserer dere hver dag. Til kolleger, samarbeidspartnere eller kunder. Det skjer på egne plattformer, i sosiale medier og noen ganger via media, avhengig av rollen dere har i markedet og samfunnet.

Skal dere lykkes med den daglige, operative kommunikasjonen, er det et godt utgangspunkt å ha brukt tid på en strategisk plan. Men når ting skjer raskt, kan man trenge noen å lene seg på. Noen ganger for å få ting gjort, andre ganger for å få nødvendig, faglig motstand. Resultatet blir uansett best når man tar seg tid til å teste ut kommunikasjonen på noen som ser den utenfra, og som bidrar med de kritiske spørsmålene, før dere tar skrittet ut. 

Noen ganger handler vårt bidrag om å forstå hva som skal til for å få den oppmerksomheten man ønsker, andre ganger om å reagere klokt når andre setter premissene, for eksempel pressen.

evaog St.jpeg
Stetinden 1.jpg

STRATEGISK FORTELLING

“Men vi har allerede en strategi”, sier mange. Det er lett å glemme at forretningsstrategiens matematiske språk sjelden begeistrer de ansatte, for ikke å snakke om kundene. Du kan ikke forvente at virksomheten skal klare å gjennomføre en strategi, hvis du selv ikke klarer å beskrive den med entusiasme. Det er her fortellingen om strategien kommer inn i bildet. Sagt på en annen måte:

Mens forretningsstrategien ofte presenteres i power pointen fra helvete, skal den strategiske fortellingen være lett å forstå og skape engasjement. 

En strategisk fortelling gir svar på helt sentrale spørsmål, som: Hva er virksomhetens bidrag til samfunnet? Hva skiller dere fra konkurrentene. Den snakker ikke om omsetningsmålet for neste år, men hvordan dere skal komme dit. Syretesten er at en hvilken som helst ansatt kan kjenne sin rolle i den. Fordi den peker ut en retning, og gir mening til alle små og store arbeidsoppgaver som skal gjennomføres.

Vi hjelper dere med den strategiske fortellingen ved å stille gode spørsmål og finne de riktige ordene. Men like viktig: Vi sørger for at den ikke havner i en skuff på kontoret, men blir synlig ute i verden.

 
portrett2_eva.jpeg

EVA SANNUM

Partner

Eva er venstre halvdel av Sannum & Bergestuen. Hun har vært partner i kommunikasjonsbyrået Geelmuyden Kiese og jobbet ti år i Try/Apt Reklamebyrå. Med bakgrunn som både tekstforfatter, kreativ leder og rådgiver, kan Eva gi gode råd til ledere og virksomheter i skjæringspunktet mellom PR og marketing, der altfor mange fremdeles jobber i siloer. Eva har ledet og drevet prosesser for strategi, konseptutvikling og produksjon av kreative og digitale løsninger i 20 år, og  mottatt priser både nasjonalt og internasjonalt for sitt arbeid med kampanjer for private og offentlige virksomheter. Hennes brede erfaring gjør også at hun kan peke kunder i riktig retning når de forsøker å orientere seg i markedet, og for eksempel skal inngå samarbeid med underleverandører innen film, webutvikling, reklame- eller innholdsproduksjon. Eva var representant for allmennheten i Pressens Faglige Utvalg i 14 år og medlem i Presseforbundets Kildeutvalg i 2019. Dette har gitt henne  en unik innsikt i hvordan mediene opererer. 

  

SVEIN TORE BERGESTUEN

Partner

Svein Tore er høyre halvdel av Sannum & Bergestuen. Han har jobbet med journalistikk, kommunikasjon og ledelse i over 25 år, og har et sterkt engasjement for presseetikk, mediekunnskap og krisehåndtering. Han har vært rådgiver for private og offentlige virksomheter, politiske partier og organisasjoner og selv vært kommunikasjonsdirektør. Han vet derfor godt hvordan en virksomhet fungerer - og ikke fungerer. Det er nyttig kunnskap for en konsulent å ha vært på begge sider av bordet. Svein Tore har vært en sentral rådgiver i store endringsprosesser der kommunikasjon har vært helt avgjørende, både internt i organisasjonen og eksternt.  I den løpende mediehåndteringen er Svein Tore en tilstedeværende rådgiver, som hjelper kunden å se sakene fra mediene og kritikernes perspektiv. Han har undervist ved Institutt for journalistikk og er forfatter av både skjønnlitteratur og sakprosa. Som programleder og senere foreleser og fagbokforfatter har Svein Tore vært en pådriver for forskningsbasert intervjumetodikk.

portrett_st.jpeg
 

ANDRE TJENESTER

 

FOREDRAG

Hva er det som gjør at de fleste av oss kjenner oss utrygge i møtet med journalister?
Er det frykten for ikke å bli forstått? Er vi redde for å bli fremstilt feil? Eller kan det skyldes at vi vet for lite om hvordan journalister jobber og tenker?  

Svein Tore og Eva tilbyr et foredrag om mediekunnskap og presseetikk, med utgangspunkt i vår erfaring fra begge sider av mediene: Svein Tore som tidligere journalist og redaktør, Eva som medieobjekt og tidligere medlem av Pressens Faglige Utvalg. 

Les mer om foredraget "Mediekunnskap valgfag" her.

Skjermbilde 2020-09-15 kl. 14.15.58.jpeg
48382.jpg
A48A3060.jpeg
NHO og LO i debatt Svein Tore Bergestuen
nationaltheateret.jpeg
St%252520forbereder%252520seg_edited_edi
Skjermbilde 2020-09-15 kl. 19.50.29.png
 

TUT OG MEDIEKJØR

En podkast om hvordan
journalistikken blir til

Tut & mediekjør er en podkast for deg som er nysgjerrig på hvordan journalistikken blir til. Hva styrer de redaksjonelle avgjørelsene? Hva skjer bak overskriftene? Formålet med podkasten er å øke kunskapen om, og dermed tilliten til, redaktørstyrte medier. Eva og Svein Tore lager podkasten sammen med programleder Christian Lyder Marstrander. Produsert av Lyder Produksjoner.

  

 
e%252525252520%252525252526st%2525252525
 

+47 90 122 142

  • Facebook

©2020 av Sannum & Bergestuen

48382.jpg